Hoe beveilig ik mijn woning?

Voor meer informatie en bedrijven die u daarbij kunnen helpen, zie http://www.politiekeurmerk.nl/

Wat is een meterkastkaart?

De meterkastkaart is in het leven geroepen voor de hulpdiensten in geval van calamiteiten bij u thuis.
U kunt dit formulier invullen en uitprinten en het liefst op de koelkastdeur plakken door middel van een magneet. Als er een calamiteit plaatsvindt in uw woning kunnen de hulpdiensten snel een naasten van u waarschuwen.  Vaak lopen de hulpdiensten aan tegen het probleem dat de mobiele telefoon vergrendeld is en deze niet ontgrendeld kunnen worden, daardoor kunnen zij uw naasten niet snel waarschuwen. 

Het kost u misschien een kwartiertje van uw tijd, maar met de meterkastkaart kan in geval van nood wel snel iemand uit uw naaste omgeving gewaarschuwd worden en u bijstaan.

Kan iedereen meedoen met buurtpreventie?

Ja, mits u ouder bent dan 18 jaar voor het meelopen met een Buurtsignaleringsteam, of 21 jaar voor deelname aan de WhatsApp Buurtpreventiegroepen.
U dient ook woonachtig te zijn in het gebied van de groep waarbij u zichzelf wilt aanmelden.
Is er nog geen groep in uw buurt? Lees hier meer over het opstarten van een nieuwe groep.

Voor het meedoen met een WhatsApp Buurtpreventiegroep moet u in het bezit zijn van een smartphone, met daarop de WhatsApp applicatie geinstalleerd en geactiveerd op basis van uw mobiele telefoonnummer.
Lees meer over WhatsApp op whatsapp.com.

Hoe snel kan ik gaan meelopen met het Buurtsignaleringsteam?

Na uw aanmelding zal de coordinator van het signaleringsteam contact met u opnemen.
De coordinator zal u dan meer vertellen over de gang van zaken rondom het signaleringsteam en u uitnodigen voor een kennismaking met het team.

Hoe lang duurt het voordat ik aan de WhatsApp groep wordt toegevoegd?

Alle groepen worden beheerd door vrijwilligers.
Het kan daarom enkele dagen duren voordat uw aanmelding is verwerkt, of uw vraag (die u heeft verzonden via deze website) wordt beantwoord.

Over de WhatsApp Buurtpreventiegroep meldingstoon

Bij WhatsApp Buurtpreventie is het van belang dat u zo snel mogelijk actie onderneemt na een melding door direct mee te kijken in uw omgeving.
Omdat het belangrijk kan zijn om direct berichten te ontvangen van de WhatsApp Buurtpreventiegroep, adviseren wij om nooit de meldingen te dempen. Wij adviseren om een andere toon in te stellen dan de standaard WhatsApp meldingstoon. Dit verhoogt de attentiewaarde, u hoort direct dat er een bericht gestuurd wordt in uw Buurtpreventiegroep. Omdat deze groep alleen voor belangrijke meldingen gebruikt wordt, hoeft u er niet bang voor te zijn dat u vaak (geluids-)meldingen zult ontvangen.

Hoe zorgt u ervoor dat u duidelijk hoort dat er berichten in de WhatsApp Buurtpreventiegroep binnenkomen?
Onderstaand treft u een instructie om een aangepaste melding in te stellen op uw telefoon.

1. Open de groep in WhatsApp.
2. Tik op de naam van de groep.
3. Kies voor aangepaste meldingen
4. Tik op berichtgeluid.
5. U kunt nu een ander geluid kiezen. Kies iets wat goed herkenbaar is en tik op bewaar.

Worden er ook 's nachts berichten verstuurd?

Bij WhatsApp Buurtpreventie kan iedereen in de groep een bericht sturen wanneer hij of zij dat wil. Dit gebeurt uiteraard alleen na het melden van de verdachte situatie bij 1-1-2. Op deze manier kan iedereen meekijken en de buurt nog veiliger maken.
Wilt u niet tijdens uw slaap gewekt worden, dan kunt u altijd uw telefoon op de stille stand zetten.

Kunnen wij ook een bord in de straat krijgen?

Waarschuwingsborden voor Buurtsignaleringsteams en WhatsApp Buurtpreventieborden worden geplaatst door de gemeente en kunnen worden aangevraagd door de coordinatoren van de groepen. In principe wordt er alleen bij de ingangen van de wijken/kernen een bord geplaatst.

Wat doet deze website met mijn gegevens?

De gegevens die u invult op de aanmeldings- en/of contactformulieren worden niet opgeslagen op deze website.
De gegevens worden enkel doorgestuurd naar de betreffende coordinator.
Meer informatie vind u in de privacy verklaring.